søndag den 10. februar 2019

Delft...kakkel-strik, monogami og ...suk, det er så pænt!


Delft - en cardigan med to-farvet mønster - komplet over hele cardiganen!



 Design er fra Filcolana af Rachel Søgaard - gratis opskrift på Filcolanas hjemmeside.



Navnet Delft hentyder ganske sikkert til  Delft Blawe - Hollandsk porcelæn i klare blå og hvide toner. Delft Blawe blev fremstillet op gennem 1600-1700 tallet og som en billigere erstatning
for det dengang finere kinesiske porcelæn
- men som op gennem 1900 årene blev - og stadig er - meget populært! 

Jeg husker, at der i mit barndomshjem var et lille entrémøbel,
der i daglig omtale blev benævnt Delft-bordet!
Der var ganske vist hollandske kakler i de klare blå og hvide farver på bordets top,
 men mon dog det reelt var fra Delft?
Det bliver min nye strikketrøje heller ikke - og farven bliver mindre blå end den klare blå Delft-farve. Jeg har valgt petrol-blåt som mønsterfarven - men det smukke mønster, dét er
 præcis som jeg husker hollandske kakler, og alt andet der jo minder om Hollandsk porcelæn!


Nyt strikketøj...eller i hvert tilfælde noget jeg for alvor vil videre med!


Og det er da vist NU jeg må igang for alvor med denne her!
Vil jo nemlig gerne bruge den om bare 4-5 uger!!! 


Jeg har haft kig på denne model længe .. fundet garn frem af gemmerne, og besluttet mig for at det går an med det jeg har - selv om der er to-tre forskellige parti numre! 







Ja, jeg har endog strikket et ærme - for læææænge siden...så det sidder jeg med på armen og stritter, mens jeg kommer med små grynte- og glædes-lyde...

Ohhh, mønsteret er såååå fint ...og strikkefastheden passer! 


Alligevel kvier jeg mig lidt ved at følge opskriften helt...der er flere forbehold!


Den der meget åbne hals er jo ikke liiige min kop the. 


Og jeg kan bedst lide for alvor at kunne prøve undervejs ....så jeg har tænkt mig, at jeg skal "vende den på hovedet" og strikke den top down.....hm...og så oss liiige lave et par susanne-ændringer mht valg af raglan-bredde ...og lidt med det dér mønster C ...som jeg ikke sådan helt kan lide...
og så lidt med ...

Nå ja, *here we go again*; 

H  V  O  R  F  O  R  dog følge en opskrift, når det er så meget mere besværligt at lade være!!!!


Nå, men jeg holder mig til en af de dygtigste danske strikkedesigneres udsagn om, at en opskrift er blot en ide og til inspiration! 

Sååååhh....starten er gået med en porcelæns-cardigan - med bare det bedste fra Rachel Søgaards fine model Delft - tilsat min egenrådighed! Det skal nok blive godt!


**PLANLAGTE ÆNDRINGER;**

Strikker top down



Strikker i ét stykke og så med opklip


En lille ændring i diagram på ærmerne - fordi jeg ikke kan lide diagram C - og i diagram B har jeg ændret/fjernet de to omgange uden mønster, så de "franske liljer"
 ligger lige efter hinanden i højden og dermed tættes mønsteret en del på ærmerne.



Har strikket hele ribkraven og er på 10. omgang i bærestykket.
Har lavet venderækker i nakken - i ribben - for ikke at forstyrrer mønsterstrikken!

Og har lavet de første 10 m i hver side til at sætte på hold - så de kan danne kanter med knaphuller. Har lavet første knaphul umiddelbart inden jeg satte maskerne af på sikkerhedsnåle.

Slog derefter nye 8 m op til klippekant.
Strikker dem i tern med en m af hver farve, hele vejen ned til nederste rib!


Det er såååå fint et mønster, jeg er helt optaget af hver omgang jeg får lavet ...såååå smukt!

Eneste bekymring er ....om jeg kan passe dette bærestykke? 

Er der sat masker nok til ærmerne? Kan jeg få taget nok ud i raglan inden vi når ærmegabet?
Har jeg undervurderet størrelsen...???

Jep, der er meget der ikke er som det "plejer" at være...
p 2,5 og 3 mm er på I N G E N måde min komfortzone...lang fra....men for fan*** da,
 det er jo smukt, appetitligt og bare sååå PÆNT!

En uge til at nå at strikke hele bærestykket og sætte af ved ærmegabene...håber tiden holder. 

Strikke-monogami er heller ikke min komfortzone - så jeg er udfordret på flere fronter...


 - og jeg, der faktisk slet ikk' kan lide udfordringer!!!!

Delft kan åbenbart være SÅ nødvendig at jeg bider mig fast....til en start i alle tilfælde!

Ingen kommentarer: