onsdag den 4. august 2010

MASKERADE

Strik strik STRIK strik strik strik S T R I K


Hm - tja, altså - jeg HAR strikket gennem hele
sommeren - flere forskellige ting faktisk.
Men jeg er ingen hurtig-strikker, sådan som en del andre
rundt omkring på de forskellige blogs jeg besøger.
Slet ikke, faktisk.
Jeg tror, jeg har et tempo, der kan henregnes som værende
på grænsen til det rent skilpadde-agtigt!

Men lidt har også ret og jeg N Y D E R at strikke - selv i astadigt tempo!
Og i sidste ende er jeg lige så glad for BÅDE processen OG det færdige resultat.
Jeg kan ikke sige, at den ene del betyder mere end den anden - og jeg strikker også af rent egoistiske og af praktiske grunde.
For der er nærmest kun plus-ord at skrive om det at strikke....
og når jeg skriver det er af praktiske grunde,
så er det bestemt udelukkende positivt praktisk!

Og jeg slapper af med at strikke - ja, med det meste håndarbejde, tror jeg!

Af sind kan jeg jævnligt være ret så hurtig og af og til lidt for "vaks i det"... hm...utålmodig (?) og at strikke bringer min puls ned i et roligt og tålmodigt leje.

Det holder mig beskæftiget på en dejlig måde - jeg kan ikke rigtig få mit sind i kog, når jeg skal tage maske efter maske af og gøre mig umage - eller når jeg gentager det samme igen og igen og igen...
Både strik der er "hjernedødt" - som fx at strikke ene ret, og strik "med hjerne", hvor jeg skal tælle (lidt) og holde øje, tilføre en hjælpepind eller vende på en bestemt maske, er noget jeg kan bruge til at holde mig i rolig velafbalanceret tilstand.
Det gør godt at strikke - sådan ER det!

Jeg får lavet ting, jeg kan lide og føler mig godt tilpas
ved at skabe selv - også selv om ideen
og det der danner basis for mine produktivitet,
i måske 75 % af tilfældende er gjort af andre,
der kan designe og skrive ordentlige opskrifter.

Det sker dog meget sjældent at jeg følger en opskrift til punkt og prikke.
Det er vist kun een eneste gang jeg har undladt at tilføre noget af mig selv
i et stykke strikketøj...

Men mine egne justeringer og ændringer
er bare netop det gode der er, ved at skabe beklædning selv.
Det er en stor del af den charme og det plus der er ved at strikke selv - synes jeg!

Og så kan jeg lave ting som så passer til min smag, i både stil,
form og farve...som regel da! Og gøre det i netop M I N størrelse!

Sådan er det fx med min udgave af Olive,
der oprindeligt er fra Helga Isager ....
Den er ikke lavet op i min størrelse - men det kan den da blive!
Ved egen udregninger og ved en god medstrikkers noter og ideer til hvordan den
kan komme op i en barmvidde der er større end dén designeren opererer med, og med plads til lidt mavedelle osv. - og så kan også jeg få en udgave af denne sag...

Når nu mit tempo i strikning ikke er så højt,
så bliver det også langsomt med godt 550 m på omgangen
af en trøje - og sådan er det lige nu
hvor jeg arbejder mig rundt og rundt med både ærmer- og
halsudskæringens mange masker i en slags "snyde" raglan....

Nå, men til dét jeg har fået lavet færdigt i sommerens løb;

En babycardigan med korte ærmer - altså en sommerudgave og på tykke pinde - i retstrik her i min udgave...og med et resultat der lader en del tilbage at ønske - og det MÅ være min egen fejl for de mange forskellige udgaver der af af denne trøje på ravelry, så ser de ud til at være velproportionerede og passe...

Åh, men farverne ...uhmmmm... det er rester og lagergarn i rødt og pink...
og dét er jo netopp lige MIG!


Jeg har i sommerens løb også fået ikke færre end tre udgaver af den helt igennem søde og dejlige "Littlesister dress" af Tora Frøseth færdige.
To nåede jeg ikke at tage fotos af, før de blev givet til andre
med pigebørn i passende størrelser... str. 6 og 12 mdr.
Det blev en lidt sær fornemmelse at give disse to små kjoler væk...
Den ene var i Holst supersoft 100% uld, fv. iced, tror jeg den hedder, og den anden
i Holst supersoft, fv. Geranium... og den vender vi tilbage til!

Men hvor den ene mor blev rigtig rigtig glad for kjolen til hendes lille pige,
så var der ikke en trækning at spore
fra den anden veninde, der modtog den lyseblå kjole..
Ingen af de to veninder kan strikke selv - men retfærdigvis skal siges,
at ingen af dem heller har bestilt strikkede ting fra mig - det var bare
for min fornøjelses skyld, at jeg havde lavet disse to små modeller
Og var det så endda hende, der fik den kjole der var strikket op
i farven Geranium (- som mildt sagt havde slået mig ud, da den ankom med posten),
så ku' jeg måske forstå, at hun hurtigt havde
lagt gaven væk - men det var det ikke - hun fik nemlig den lyseblå...

Den 3. af Lillesøster kjolen, er egentlig en Storesøsterkjole.
Men lavet efter egne udregninger
for at få den op i en str. 5 år....
Og jo, jeg har set at Tora,
det fine menneske og superdygtige designer og opskriftsmager,
også har lavet opskriften op i større børnestørrelser...
- meeen jeg er af jo af en ganske særlig race
der ikke ejer visa, mastercard endsige dankort - så jeg kan ikke
købe over nettet, med mindre jeg får en bestilling med
hos en god ven der benytter disse betalingsmidler

(- og glem bare det med pay pal og bankoverførelser - heller ikke dér er jeg med - overhovedet!
Jeg er på det nærmeste en betalingsdebil, når ikke det er kontanter vi snakker om!
- og bare rolig det er ikke et udslag af min tilstand
som mangeårig hjemmegående - det er derimod ren selverkendelse - total selverkendelse!!
Og det er ikke engang særlig smertefuldt... kun lige når der står et eller andet meget, meget lækkert
og blinker på min skærm!
Og selv om jeg så ku' ønske mig at være i stand til at bruge og svinge med adskellige kort, så er jeg i hverdagen nødt til - eller har valgt - det lyder mere selvbestemt, ikke? - at min livsform koblet med min tendens til at være pengefantast gør, at jeg skal ha en stram styring med mere fornuftig til hverdag!!)


Her er så den sidste udgave - for nuværende i alle tilfælde - af Toras dejlige model.
Her er det i en str. næsten-5 år... og den er vist alligevel ikke helt
stor nok til Gudrun...

Men når jeg får monteret knapperne -uden snyd, som der er her på billedet - så skal jeg hælde den skønne Gudrun i den, og så får vi se, om dette også ender som gave og jeg skal ha lavet den i en endnu større udgave... snarest!?!

2 kommentarer:

hanne sagde ...

jeg syns nu ikke der er meget skildpadde over den produktion....

hjemmemortil9 sagde ...

Århhh, du er så sød og opmuntrende Hanne - tak! Men se dig lige omkring på bloggene - eller kig lige på DIN produktion, ikk? Dén er noget hurtigere...;0)