søndag den 19. februar 2012

STRIKBOLD(e)

I tirsdags havde vores næstældste datter og svigersøn
været forældre i et halvt år!
Ja, og så har vi jo naturligvis været bedsteforældre lige så længe!!

Vi var inviteret til halvårs-festlighed hos den lille familie i Århus
og deres hjem blev fyldt til bristepunktet
med begge hold bedsteforældre
og med en masse unge som alle har en rang
af enten onkel, mostre, morbrødre eller farbror!

Det var en forfærdelig hyggelig dag - bortset fra, at den lille Ester nok var dén der nød selskabet mindst!
Med så mange hoveder der alle ville se hende an,
snakke og lege og hele hendes lille hverdagshjem fyldt op
med alle disse talende, grinende, trallende,
ja, endog fløjtende og støjende mennesker.
Det er vist godt der er endnu et halvt år til at gro lidt fedt på de små nerveender, før vi med sikkerhed tror,
vi alle på een gang skal stille op igen!


Vi havde lovet at tage aftensmaden med - til gammeldags fordansket ristaffel - men jeg skulle jo have lidt hyggeligt med også!
Sådan noget hyggeligt til lille Ester forstås...
så ud over vores almindelige taffelsovs og
super lækre cookies med lakrids
( Annes opskrift - men hos os i en glutenfri udgave!) og så en nysyet hynde
til Esters nye trip-trapstol,
så fik jeg også sat en sød knap i en lille strikket undertrøje/vest
og fandt en lækker lille gul badeand, som de tre yngste her i huset længe gerne har villet give niecen.
Det hele blev lagt i en middelstor kuffert ( søsterne greene)- men der manglede et eller andet?
Hvad kunne en halvt år gammel krøltop have fornøjelse af?
Noget som mormoren nemt kunne frembringe selv??
En bold, naturligvis!
Til jul hæklede jeg en lille rangle
og dén var og er en stor succes!
Nu er den godt gennemtygget, banket og gnavet igennem
- og vasket med godt resultat indtil flere gange!
Så nu blev det en bold jeg skulle lave - tænkte jeg!
Så jeg fandt skabeloner og megamange stofrester frem fra gemmerne, tog bestik af diverse tutorials
jeg havde gemt til formålet - og kastede mig ud i det;
en patchwork syet bold!


GOSH.... det var... halsbrækkende, bloddryppende, tålmodighedskrævende og bare slet ikke lige den fornøjelse,
jeg havde tænkt mig!

Jeg endte med i desperation at lægge det hele fra mig og gribe til det jeg kender og stoler på - både udi egen formående og rent teknisk; en strikket bold!



Dén blev god - færdig på et par timer og lækker blød og fin i farven! Succes... og endnu mere da den skønne Ester tog imod den
med et grin og en dejlig lyd der tydeligt markerede
at den der, den ku hun godt li'!
HERLIGT! ren win win!

Det kræver måske lidt FAKTA:
model; findes i et utal af forslag. Min er lige-ud-af-hovedet; slog 40 m op, strikkede til længden var det dobbelte af bredden, lukkede af og syede sammen på den korte led, trak enderne sammen - fyldte den med "dukkefyld" inden den sidste ende blev trukket sammen og syet til.....
garn; alpacca øko uld i råhvid og gul
pinde; 3,5 mm addi
hot/not; HOT - både fordi projektet var let og fik mit krea-selvværd på rette køl igen, efter patchwork fiaskoen OG fordi Ester er vild med den!

PS. Tilbage ligger en kæmpe bunke klippede pentagoner, i både papir og stof, et bæger papirclips, fint sytråd og nåle samt et fingerbøl...... nå ja, OG en halvfærdig sag af en stofbold... vi må se hvad der sker med det!?

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Åh, hvor godt, at vi nu kan skrive kommentarer hos dig !
Jeg må prøve den strikkede bold. Har en ting med bolde :-)
Glæder mig til engang at blive bedstemor :-)

IF Stjernen sagde ...

Hvis du sender pentagonerne til mig, så skal jeg nok sørge for at de bliver lavet.
Og jeg skal da vist også lige have strikket nogle bolde - det er vist et godt projekt til alle resterne ;)