torsdag den 7. januar 2010

BEVIDST JULEPYNT

Der er mange, mange forskellige der har vist deres juletræ frem på deres blogs, og det tror jeg at jeg så vil undlade… og egentlig er tidspunktet vist også forpasset nu…
Jeg vover dog alligevel at lave et indlæg om julepynt - i januar – for jeg har lige lyst til at vise et par ting fra vores juletræspynt.

Jeg vil gerne vise dem frem, fordi de er komplet umoderne, økonomisk værdiløse – men allemest fordi de om noget, er med til at sætte mit fokus på et område jeg altid har mig for øje: mådehold og nøjsomhed!
Ikke de to mest velkendte egenskaber i dagens Danmark! Trods finanskrise-oppisket stemning, generel enighed om vores totale overforbrug og en voldsom forkælethed…

Jeg vil ikke gøre mig alt for hellig eller pudse min glorie til ukendelighed! Langt hellere vil jeg mane til eftertanke og beslutsomhed i forhold til at stoppe op og lade være med at købe alt det gejl vi tror, vi ikke kan undvære – til jul så vel som hele resten af året!


Jeg skrev i starten af december sidste år (!) at jeg ville undlade at købe noget julepynt, fordi jeg jo har så rigeligt! Men holdt jeg det så?
Tjaaa, nææsten!
To ting har jeg købt;
· en dørkrans til 35 kr. på torvemarkedet
· et par engle af hhv. karteuld og salmebogspapir til 10 kr. pr. stk! Købt ved Ridehusets
julemarked i Århus
Ydmyge køb kan man mene.
Og i forhold til alt dét jeg har set og haft i hånden og haft usigelig lyst til at købe, så ER det ganske, ganske ydmygt lidt!
Men min plan er faktisk at købe endnu mindre end lidt!

For vi har ikke penge til at købe hid og did som vores lyst og umiddelbare behov egentlig tilskynder os at gøre.
Vi VIL leve for vores lavbudget
Vi VIL ikke arbejde mere end vi gør nu
Vi VIL være med til at holde igen på forbrugssiden og på alle de voldsomme udbud af overflødige ting, som vi, i vores del af verden, omgiver os med.

Jeg tror på, at vi bliver blinde og døve og får sløvet både hjerne og sanser, når det hele fyldes op af alle mulige og især umulige næsten ligegyldige ting og sager.

Vi tror, at det skal være sådan!
Vi tror, at vi skal ha det alle de andre har og som er helt almindeligt, at man har hver især.
Fordi der er mange nok der gør sådan, så glemmer vi at lytte indad og overveje igen og igen, om det nu virkelig er nødvendigt at bruge 40 kr til det ene og 120 kr. til det andet - 1000 kr. her og 8000 der…

Det er ikke sådan vi vil ha det og det er ikke sådan vi ønsker at vores børn skal få det.
I forvejen lever vi for et lille budget, især taget i betragtning hvor mange vi rent faktisk er om det.
Vi kunne med små justeringer leve for endnu mindre – og har gjort det tidligere.
Det der kræves er - ud over beslutsomhed - så også konsekvent omtanke – hele tiden og til alle tider….

Første skridt i forhold til fx indkøb af både madvarer og fx julegejl er et lille firepunkts-spørgsmål vi altid spørger os selv om;
· Er denne ting så vigtig for mig, at jeg vil bruge tiden væk fra familien for at arbejde og tjene det
dobbelte af indkøbsprisen her, for at kunne betale?
· Kan jeg virkelig ikke undvære dette?
· Bliver jeg lykkeligere af at eje det?
· Har jeg noget lignende i forvejen der faktisk opfylder samme behov?

Vi forsøger hele tiden at sætte vores forbrug så lavt som muligt.
Det betyder, at vi fx sjældent køber nyt af bla. møbler og ting til hjemmet.
Vi har ikke mange nye møbler i huset… ja, faktisk kan jeg på stående fod kun tælle en stor bogreol, en skabsvæg, to senge, at skrivebord med tilhørende kontorstol (ikke engang vores men er købt for 7 år siden af den foreningen jeg arbejder for!!), to langborde med ti nye stole til ( - og et hav af forskelligartede genbrugsstole), ialt 4 Trip-Trap barnestole, 4 taburetter fra Ikeas billige gedigne sortiment, et trappestige og en lav taburet og et tv … og det er så vist det!

Ikke meget gennem mange, mange års samliv og i et hjem med plads til 11 personer, vel?

Vi bruger en del penge på mad – men ikke tilnærmelsesvis den mængde som fx husholdningsrådet/forbrugerstyrelsen eller bankerne forventer at man skal afsætte i sit budget.

Vi lever ikke ortodokst økologisk – men mælk, æg, det meste mel, havregryn, gulerødder og kartofler, æbler og nogle andre basisvarer er - stort set - altid økologiske.

Vi bruger også skånsomt vaskemiddel og ecover opvaskemiddel – og parfumefri og svanemærket håndsæbe og hårshampoo – og i øvrigt kun ganske, ganske få af den type produkter i det hele taget – ligesom vores rengøringsmidler begrænser sig til 3-4 ting; sæbespåner, gulvvask, ecover universal rengøring og ecover toiletrengøringsmiddel– nå ja, og så knofedt!

Det sidste er både billigt, forholdsvis co2 neutralt og ganske økologisk og biologisk nedbrydeligt…og altid lige ved hånden!
Vi forsøger at være bevidste og praktiske i vores forbrug – og at tænke over det vi gør – hele tiden, altid og hver gang.

Det er ikke sådan, at det ene eller andet altid vejer tungest.
Af og til betaler vi gerne tre kroner mere for at kunne bruge den gode fede øko-mælk fra Thise, eller et svanemærket produkt, mens det med andre ting er det vores trang til at mindske vores budgetramme der fylder mest i vores prioriteringer.

Og jævnligt sker det at det er trangen til at leve vores umiddelbare lyst ud og hygge os der fylder mest.

Vi er ikke – og vil ikke være sort/hvide og røvhellige.

Vi vil til gengæld gerne og helt overordnet været sparsommelige, nøjsomme og betænksomme – over for os selv, vores tid og pengeforbrug - og vores jord.

Dermed tilbage til vores juletræspynt, som alle dele er bevidste, ofte med mange år på bagen, billigt og hjemmegjort eller genbrug og arvegods;


Denne her klippe-klistre-basun-engel er faktisk fra Alt for Damerne tilbage i 1992. Den er af ugebladsglitteret papir og den er stor. Der var flere andre ting, en lygte, et firkantet kræmmehus og en klokke i 3D. Dengang kostede ugebladet vist omkring 14-15 kr. så det er hvad disse skattede juletræsklip står mig i - og så lidt limstift og et par meter røde silkebånd. Vi har altid den engel på vores træ - sammen med de andre udklip - for den er noget af det første pynt vi selv havde fået til huse.... og jeg er glad for den!


Ja, man tror det næppe, men for os repræsenterer denne lille røde papkurv tid. Den er omkring 45 år gammel - og i al sin ynkelighed, nærmest et klenodie, som vi slet ikke kan forestille os ikke skal være med på vores juletræ år efter år. Det er min gode mand der er kreationsmester - eller... det er han jo nu nok næppe i egentlig forstand, men den er hjembragt af ham selv, fra "fru Nielsen børnehave" i december engang, til hans mor, der hvert år har passet på at få den hængt på træet.
Et træ som hun ellers gik meget op i at pynte med det fineste af det fine, og på sirlig vis fik til at fremstå på nøjagtog samme måde år efter år.
Det har med sikkerhed været en overvindelse for hende at ha denne naive kurv hængt side om side med hendes gammle og fine julepynt. Så den kurv repræsenterer også forældrekærlighed og var, for mere end 18-20 år siden, med til at få mig til at indse, at et pyntet juletræ kun er pyntet hvis det er gjort med kærlighed og med følelser - ikke ud fra et modefænomen eller med konceptpynt i ultra enkelt design med fx kun hvidt og guld eller sort og lilla pynt!
Med andre ord; min sirlige svigermors påpasselighed med hendes yngstes papkurv, fik mig til at stoppe op og se andet og mere end bare pynt!



Her er så et af de allersødeste klenodier på vores træ...et på-hovedet-kræmmehus, lavet i almindeligt A4 papir af vores ældste søn, da han var 7 år. Nu er han 17 og synes jeg er lidt småtosset, når jeg sådan hænger dette omvendte-kræmmehus op år efter år... men jeg kan slet ikke stå for det.
Dels var han allerede den gang ferm til at tegne - det er en flot julemand, synes jeg - og dels er det uendelig sødt, at han har vidst hvordan man folder et ark papir til et kræmmehus, men ikke set og tænkt, at man så skulle ha motivet til at vende den rette vej. Alligevel blev det dengang overrakt til mig med stor alvor - og jeg har elsket det siden dengang! Det er stort, omkring 18-20 cm i længden og det har lige præcis dén krøllede hank, som vi alle synger om at kræmmehuse har....


Her et par andre ting; en dobbelsidet hjerteengel og et hjemmesyet kræmmehus i stof. Englen har jeg 5-6 forskellige af - fra en pakke med juleslik for godt ti år siden - der var de udsmykning på indpakningen - og der var præcis to af hver variant så jeg klippede ud, limede dem sammen to og to med en guldsnor i - og de er på træet hvert år også. (det ser ud som om der stikker en julestok-slikkepind op af hjertet - dte gør der ikke, den hænger bag ved)
Kræmmehuset er et af 6 forskellige som min mangeårige kære veninde har syet til os.
Hun har lavet flere patchwork ting til vores juletræspynt - de dejligste buttede silkeæbler, fine engle og hjerter. Alt sammen håndsyet og i petit-patchwork. Det gør godt at sende hende en tanke eller to, når vi ser på vores tændte træ juleaften. Jeg er så glad, når jeg kan hænge det på vores træ - tænk, at hun har syet til os!


Lidt blandet pynt her. Svampen er om noget hypermoderne - men ældgammel. Den er fra min mands mormor og i det fineste glas. Vi har en del små ornamenter fra hendes tid - og de er skrøbelige og smukke. Selv om typen og motiverne så småt atter er ved at finde vej til nutidig glaspynt, så er der tydelig forskel...
Der hænger også en julemand i pap - dem er der 3 af - købt for 19 år siden af børnenes farmor - een til hver af vores dengang tre børn!!!
Der er også lidt hjemmelavet sølvpynteri - til godt ti kroner og en times hygge. En sølvfarvet kæmpeperle, nogle hvide grønlænderperler, et lille metalkors, en lidt større hvid perle og så havde vi et lille ornament. Vi lavede vist omkring 15-20 stykker dengang og gav væk i julehilsnerne - og har så kun den ene her tilbage selv.
Sukkerstokkene - dem skal vi bare ha en æske af - glutenfrie naturligvis, så de har været på lager længe når vi når frem til den 24. december!
Grissebassen her er noget af det nyeste pynt jeg har erhvervet mig. Den er købt på marked/udstilling ude ved Skals Håndarbejdsseminarium, om sommeren for 2 år siden. Der var fine sprøde "ler"pynteting. De er på størrelse med en femkrone - og papirstynde - med en rød elastiksnor i. Der var 6 i en pose til 35 kr. - og jeg nøjedes med den ene pose med grisene. Der var 4-5 andre motiver også, men jeg lod min sparsommelighed vejlede mig og købte kun grisene!
Og så det nyeste pynt; min samlebogs-blad engel. Den stod mig i 10 kr for 3 stk lige før lukketid på Ridehustes Julemarked, hos mine store døtre i Århus. Jeg har siden lavet omkring 15 magen til, for jeg havde dels et par gamle salmebøger og lidt hvide perler og sytråd - og de er så underligt søde når man tænker på hvad søren alle de gamle salmebøger man ikke længere kan synge efter ellers skal bruges til! Jeg havde kun 5 af disse engle på træet - de øvrige blev brugt til at sende som kærlige hilsner med et par breve i løbet af december ...

4 kommentarer:

Elisabeth sagde ...

Jeg er så glad for at det finnes slike som deg blant oss! :) Og jeg er helt enig i alt du skriver!! Vi prøver også å tenke på økonomi og miljø når det skal handles inn... men ofte føler jeg at andre ser på meg som sær og gjerrig...
Flere enn en gang har jeg i diskusjon fortalt om DEG og din familie som lever uten både tørketrommel og oppvaskmaskin!! ( for samfunnet får oss til å tro at det ikke er mulig å leve uten desse tingene)
Jeg elsker å handle brukt... men det er ikke gratis det heller, selv om det er billig... så jeg kan nok forbedre meg jeg som de fleste i både Danmark og Norge...

Takk for et godt og tankevekkende innlegg!!:)

Gode hilsener fra Lønnetunet

Unknown sagde ...

Respekt !
Og tak for et dejligt indlæg .-)

Ravheksen sagde ...

Dejlig livsbekræftende læsning.
Jeg nyder at læse om dine tanker og jeres liv.
Tak og rigtig god dag til jer alle:-)

christunte sagde ...

Hvor er dine salmebogs-engle fine! Sådan nogle vil jeg også lave. (Så kan de hænge sammen med spaghetti-englene og de småbitte guldtråds-engle.)
Fint juletræ, og sikke en masse fine historier til pynten!