torsdag den 15. september 2011

JUBELDAG I DAG

Nå, men uanset hvad der sker på Tinge, så ER dette en jubeldag for mig.
En dag der giver mig lidt varme indeni, dyb taknemmelighed og måske en smule gåsehud på armene, når jeg tænker nærmere efter!
Når jeg giver tankerne frit løb ... og mindes!


Mindes at for nøjagtigt 25 år siden lå denne skønne unge kvinde,
som en lille splint, på mit bryst for første gang!


For 25 år siden blev jeg mor for første gang.
Det betyder at jeg i dag har været forælder i mere end halvdelen af mit eget liv....

Og hende, vores førstefødte, hun må bære meget.
Ikke bare har hun fået os som forældre, nej, hun må også lide under
hvor dejlig hun er - og var - for det er jo selve grunden til,
at vi blev ved med at forøge hendes søskende flok...
Hold nu op nogle gode, dejlige og herlige børn vi har fået os!
De er værd at elske, værd at kende .. ja, de er simpelthen det hele værd!



I dag har for mig været i ældstebarnets tegn.
Med nu 25 år som forældre, var vi en anelse rørstrømske i morges,
da vi vækkede hende med telefonsang af os alle herhjemme
– og klokken 06.50 var FØR hun stod op!
Og så med en hurtig tur til Århus sammen med Per – masser af lagkage,
hygge og snak med dagens fødselsdagsbarn
og et par af de andre kollegianere fra hendes gang,
hen over hjemmebag og hygge gik snakken om valgkamp,
gode gaver og livet i al almindelighed…
Og så med vores første barnebarn,
lille Ester ved vores side – ja, og hendes dejlige mor, naturligvis.
Vi kørte hjem i ro og mag, og en hyggelig hurtig lille udflugt
sammen med ham, min hjertenskær,
for at få nogle lækre øko-wraps med masser af falafel,
hvidløg, chilier og et par kolde colaer – og så hjem på kontoret
og arbejde intenst nogle timer.

Nu er der badet småpiger og farmand har gang i aftensmaden…
om kort tid er der spaghetti med lækker, lækker kødsauce
og en GRØØØØN salat og stærk syrlig olie-eddikedressing.
… og lidt af brødet fra i morges.
Senere kommer de tre mellemste hjem fra deres kor-øve dag – og så går turen
til valgstedet, hvor vi gamle og én af de mellemste jo udnytter, at vi har stemmeret.
Og så er det hjem igen til tandbørstning, aftensang og putte de tre mindste.
Imens de tre mellemste spiser en omgang af aftensmaden
og selv rydder af og vasker op efter os alle.
Jeg ville så ønske, at jeg var F R I S K nok
til at sætte mig og arbejde igen – men men men
jeg ved jo, at det ikke bliver tilfældet!
Det bliver til lidt familiær snak, nus og strikketøj i aften – og valgresultater!
Oog sikkert nok en stor smule ærgrelse fra min side – for jeg ORKER ikke
at skulle høre på hende, den skingre skrigeskinke, i op til 4 år af mit liv….
Æv æv æv – hvorfor pokker kunne hende den smukke, velformulerede, intelligente, velargumenterende, skarpe og tydelige kvindelige hjertelighed ikke komme til i stedet?

Oh, dét ville have glædet mig koloenormt!
Men jeg tror det desværre ikke ….

ps. begrebet skrigeskinke har jeg lånt hos en ord-sjov blogger - der altså ikke bruger det om en politiker!

Ingen kommentarer: