torsdag den 20. oktober 2011

SPARSOMMELIG - ELLER LIGEFREM NÆRRIG






Fik et par sække med aflagt tøj til børnene – og lidt til de unge her i huset.
Mange dejlige sager – og sørme også hele tre ting som jeg kunne bruge!
Herligt!
Der var rift om at dykke i sækkene – og med så mange
dejlige ting kunne man jo tillade sig at være kræsen
og blot gå efter det der var særlig dejligt, særligt lækkert…
Vejret var fantastisk de dage i oktober
hvor vi fik sat havemøblerne til side, ryddet op i haven
og altså også sorteret i alt gemme-tøjet.
Vintertøj blev fundet frem, vasket og gjort klar
til det atter vil være rigtigt koldt.
Jeg nyder at gøre klar til det i god tid.
Så er der ingen panik, når det pludselig er tid for vanter
og huer – eller vinterfrakker.
I sækkene med det arvede tøj var der også flere strikkede ting.
Nogle gik direkte på kroppen at de unge – andet blev lagt til side.
Enten fordi vi ikke har én der kan passe og få fornøjelse af det – eller fordi
det ikke lige faldt i smag!
Sådan en ting blev lagt fra som en ”gives videre” – meeen så var det jo,
jeg fik øje på den: en dejlig lige op og ned hjemmestrikket trøje …
Ikke noget særligt at skue måske, men GARNET den var lavet af,
fik lige mig til at tænke endnu en gang!
For det var jo Noro ….
Og det er da lækkert at skue, så jeg kiggede trøjen lidt an
og besluttede at det var et stykke besparende arbejde at hylle den op….
Så jeg gik i gang og efter en lille times tid havde jeg hyllet hele trøjen op.






Jeg fordelte garnet i ”fed” og bandt med bomuldssnor omkring det.
Så blev alle fed vasket i rent vand, så i uldvaskemiddel
og til slut i eddikebad ( fordi det var fra et rygerhjem) og så
op på et kosteskaft og hænge til tørre.
Oj, det så dejligt ud… og næste aften var det knastørt
og kunne snos og komme på hylden i skabene med garnlageret!
Der er i alt 665 g Noro Silk Garden i – tror jeg – farve 149….
Og jeg glæder mig til at få strikket af det - har et par ting
jeg godt kunne tænke mig at lave i det gratis garn!
Denne her, eller her er een jeg længe har haft kig på … eller måske denne!





At drømme er dejligt – og med trangen til sparsommelighed
så kan den slags drømme af og til gå hen og blive virkelighed!



5 kommentarer:

tanterne sagde ...

Jeg vil nu kalde det en snarrådig og klog anvendelse af de værdier man har i hænderne. Med mindre garnet bare kommer til at ligge endeløst på lager...
Men mon ikke du får skabt noget smukt og anvendeligt ud af 'det først fravalgte'.

Unknown sagde ...

Hvilken herlighed !

Taxastrikkeren sagde ...

Jeg kalder det snusfornuft.
Kommer lige i tanke om, at der var en tid hvor vi købte sække med strikkede stykker i til optrævling. Man kunne også bare sy tingene sammen og hurtig få en ny trøje. - tror jeg har lidt tilbage inde i "dybet"
Nærig? Nix!

unikarina sagde ...

Mine søstre og jeg laver sorte sække med aflagt tøj - og så deler vi. Vi elsker at dykke ned i bunkerne og finde "nyt" tøj. Resten går videre til Genbrug.
Super god idé at give garnet nyt liv. Jeg er bare mere nysgerrig efter hvordan du får taget hul på projektet.

lise sagde ...

Sådan :-)