torsdag den 10. august 2017

Når lysten skal drive værket



Torsdag er fri dag for mig.
Hjemme med skolebørnene, der jo nu sigter mod enden af en superdejlig, afslappende og rigtig god lang ferietid!

Her er ro og godt humør, afslappet morgenslendrian...
Jeg surfer - ja, ja ...bare på nettet, naturligvis! 

Eller "tør-strikker" som det også kaldes blandt strikkefolket!




Her på nettet vrimler det jo med strik...og af og til er der en ting som stort set alle på instagram og facebook går i total selvsving over ...på samme tid - og med samme farveholdning og stort set samme slutprodukt...og det er jo ikke dårligt!
Meeeen måske lidt...k e d e l i g t ??!!


Og alligevel kan jeg da heller ikke sige mig helt fri af at følge med på den galej!
Men jeg har jo et par forbehold - som altid; 


Dels er den trøje der lige nu hitter voldsomt, slet ikke strikket op i MIN størrelse og dels er jeg ikke i en situation der lader mig købe ind af dyrt garn og har jeg et anseeligt garnlager der gerne må skrumpe bare en smule...


Disse to ting gør, at jeg ikke vil få særlig gavn af at købe opskriften, og selv om jeg da gerne, af og til, vil støtte designere, sååå skal der godt nok være noget særligt ved et design for at jeg vil bruge af min meget lille formue, for at købe færdigskrevne opskrifter ind.
Og det "iøjnefaldende, særlige" mener jeg på ingen måde er tilfældet med lige netop denne model; der er virkelig ingen dikkedarer på den trøje!
Ingen...alt er super enkelt, super kendt for strikkere - og helt igennem ordinært - på den fede måde ganske vist!

Men - altså ikke fedt nok til, at jeg vil betale 40 kr. for noget hvor der virkelig
I N G E N  D I K K E D A R E R er!


Så jeg strikker mig en trøje...helt ordinært - med to tråde af lagergarnet og tager udgangspunkt i, at jeg skal have en trøje i to tråde garn der sammen gir en lækkerhed og luftighed jeg gerne vil prøve.

Jeg bruger alt det jeg plejer;
strikker top/down, med ribkant og venderækker til forhøjet nakke, markerer raglan, vælger raglanstilen...og da det er ingen dikkedarer så er der hverken huller eller snoninger, rib eller andet sjov ved raglan-udtagningerne...

Allerhøjest overvejer jeg metoden til de to udtagninger, så de kommer til at ligge sig fint til rette. 
Det bliver deling ved ærmer, og så er det vel glatstrik ned over hele bullen...afsluttende med en ribkant.
Længden bliver så den passer til mig...ligeså forhåbentlig bredden!


Og godt ikke at være totalt afhængig af en opskrift, for måske holder min strikkefasthed ikke hele vejen, med de to typer garn jeg har på lager… selv om de var fine i strikkeprøven!

Nu er halsen lavet …jeg er direkte modstander at rib med 1 ret, 1 vrang - så for at lette min modstand, blev det til rib med drejet ret - oj, det blev fiiint! 

Og så var der brug for venderækker til et lidt højere nakke!
Tror også det er i opskriften, men jeg er ikke sikker…. 


På min skal de være - for at mindske udsynet til min tantepuklen!!! Eller bare for at varme den del af en svag nakke!

Det blev med German Short rows - og det blev SÅÅÅÅÅÅ fint! 

Elsker det… 


Så nu…nogle morgentimers intensitet senere, så står jeg og skifter til p 4 mm og skal ha lavet/valgt min raglan-metode;
Skal der være 1 eller 2 - 
eller slet ingen maske mellem udtagningerne??? 

Hm … hm…. hm…tror lige jeg bager en kage, mens jeg overvejer….

Ingen kommentarer: