torsdag den 6. marts 2008

Nød lærer nøgen.....


Nej bare rolig - jeg er nu ikke helt nøgen - men på garnopvindings-fronten er jeg nok noget nær nøgen!! Jeg ejer hverken en garnopvinder eller krydsnøgleapperatur.....




Jeg har benyttet mig af den traditionelle, gammeldags metode med håndkraft og familiens hjælpsomhed eller to stolerygge mod hinanden - når jeg har skullet vinde garn op!

Og det kan man faktisk godt...


Mange er de timer hvor jeg har hyggensnakket mig gennem flere 100 gram garnopvinding, når enten ham den eneste eller en af de små beredvilligt har lagt hænder og underarme til, at jeg har skullet vinde garnet op! Det ER hyggeligt... og dét fortsætter nok en rum tid endnu.



Men det NYE er, at jeg på sitet "på pinden" http://www.paapinden.dk/ for nylig så Irene vinde garn på med håndkraft men gøre det over en træpind, så man får et hul i midten af det opvundne garnnøgle, hvorfra man så kan bruge garnet - indefra så at sige. Dermed slipper man for trillende garnnøgler mens man skal strikke - og se dét tiltalte mig voldsomt.

Når jeg strikker er der nemlig både tre legesyge katte og et utal af børn der enten finder morskab i at skubbe, sparke eller "trille æg" med mit garnnøgle... men med en garnnøgle vundet op med hul i midten, hvorfra jeg kan trække strikkegarnet vil jeg slippe for de indbydende trille-nøgler som kattene slet ikke kan stå for..... det ville jeg da prøve!!
Så i morges - alt mens hele herlighedens beboere sov sødeligt - listede jeg rundt ( jeg er udpræget AA-menneske og vågner af mig selv omkring kl. 04.30 hver morgen!) og fandt garn der skulle vindes op... en dyblilla Duo Silk/merino til MINI'en - http://www.design.club.dk - som jeg strikker op i en lidt større størrelse til Gudrun ......










Men en ægte "garnopvindingspind" havde jeg ikke - tænke, tænke..??
Hmmm, man kunne jo prøve med skaftet af et piskeris - jahhh og det virkede!!!
Jeg vandt det fineste flotte nøgle garn op - brugte den ene vinge fra et indedørs tørrestativ som garnopvindingsholder - og jeg var da helt høj, da jeg kunne tage hul på mit nyopvundne garnnøgle - fra midten!! Jamen, der skal nogengang små ting til for at gøre min dag forunderlig....




3 kommentarer:

Unknown sagde ...

Du er da bare smart !
Og ja, det er de små oplevelser, der gør en forskel :-)
Iøverigt en meget flot farve det garn har.

Helle sagde ...

Aiii, hvor smart! Det må jeg prøve næste gang.
Det er nu super hyggeligt at vinde garn op pr. håndkraft med nogen til at holde det for sig...jeg kan faktisk huske, da jeg var den, der lagde arme til, mens mine meget ældre storesøstre vandt garnet op...alt i mens jeg sang "...hun har garnet holdt, det har Hanne ikke, hun kan bare strikke". Måske mine søstre godt kunne have tænkt sig en garnopvinder ;-)

Jette sagde ...

Sikke en lækker farve, det garn har.. fin metode til garnopvinding. Måske kender du du det..... Kom garnnøglet i en plastikpose og så bruge en clips (fra rugbrødsposerne) til at lukke med, så fræser garnet ikke rundt på gulvet