onsdag den 16. april 2008

To be....

"At være ... et ordentligt menneske kræver mod til at stå for dét, man af velovervejde grunde står for, også selv om det ikke passer den anden. Det kræver med andre ord modet til at bære skyld. Når jeg ønsker noget andet end min samtalepartner og står ved det, er jeg årsag til, at han bliver ked af det eller vred. Men alternativet er værre, nemlig kontaktløshed, passiv agressivitet og manipulatin for at få min vilje ad omveje. Og så længe jeg ikke sætter magt bag mit ønske, begår jeg ikke noget overgreb mod den anden." Bent Falk "I Virkeligheden", p.65

Hvor har den mand dog ret; At stå ved sig selv og sin velovervejde mening - selv når den anden bliver vred, er en gave til sig selv og denne anden, ikke nogen krænkelse.

Og således skal jeg overlade mimoserne fra tidligere på ugen til fortsat mimoserier - men uden mig som deltager.....!

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er et fantastisk citat. At stå ved sig selv er for mig autensitet og det er vel en af de største gaver, man kan give andre. Så ved de jo, hvor de har en. Samtidig vil jeg også meget gerne, at andre er helt autentiske, ellers ved jeg jo ikke, hvor jeg har dem. Fint, fint indlæg.

Må jeg iøvrigt linke til dig -)

hjemmemortil9 sagde ...

Hej Jeanette Mariae - ja tak - dét må du rigtig gerne.... og jeg er helt enig med dig i at det netop er godt at vide hvor man har hinanden. kh susanne