mandag den 14. marts 2011

Jeg - en strikke anarkist

Jep - det er jeg - anarkist når det kommer til strikketøj og strikkeopskrifter!

Jeg har gennem de sidste år ofte tænkt at jeg var sådan lidt uopdragen, lemfældig og sådan lidt sløset... men i min gode øjeblikke så har jeg alligevel været ret sikker på, at jeg IKKE er sløset, at jeg ER ordentlig og har styr på det meste - også mine strikkerier!


For nogen tid siden havde jeg en længere samtale med en god og klog bekendt, og den satte en masse andre tanker igang - bla. hvorfor det er sådan at jeg ikke følger en opskrift - ikke engang een hvor jeg synes vældig godt om reslutatet og kan lide det hele, model, design, farve, garn og facon!!
Hvad er det der gør at jeg yderst sjældent( Læs; TO gange!) i alle de år jeg har strikket - kan holde mig til opskrifter i deres fulde længde?


Hvorfor er det at jeg ikke bare kan rette ind og gøre som der står?


Med et nyere projekt på pindene fandt jeg for alvor ud af det;
JEG ER STRIKKE-ANAKIST!


For siden jeg lagde fra land med dette projekt har jeg oplevet en entusiasme, glæde og nydelse ved at strikke og strikke og strikke - helt vildt og med en sådan fornøjelse at jeg da bliver helt bekymret!
Jeg har ligefrem D R Ø M T om mit strikketøj!
Jeg har endnog HOLDT mig VÅGEN sen aften bare for at strikke - alene og uden en god film eller noget - bare for at strikke....
Ja, dét er helt vildt og jeg nyder det intenst!


Når jeg læser om anarkisme og om de forskellige delformer for anarkisme, må jeg nok alligevel holde fast i, at det begræbnser sig langt hen ad vejen til at være i mit håndarbejde, jeg er ægte anarist...
Dog er der stadig områder i livet og i politik hvor jeg gerne så mere anarkistisk styreformer... og tanken om at inte menneske hersker over andre er nu ganse så godt i rigtig, rigtig mange henseender...
Så på den front af livet der handler om andet end håndarbejde er jeg klart en basisdemokrat eller også kan man - i følge ordbogen - sige, at jeg går ind for direkte demokrati i langt de fleste af livets forhold....

Ingen kommentarer: